ИндексИндекс  Въпроси/ОтговориВъпроси/Отговори  ТърсенеТърсене  Регистрирайте сеРегистрирайте се  Вход  

Share | 
 

 35 години от първата прожекция на Star Wars

Предишната тема Следващата тема Go down 
АвторСъобщение
Мах
Мародер-потайник
avatar

Пол : Male Брой мнения : 1683
Точки : 3973
Рейтинг : 129
Регистрация : 14.03.2012

ПисанеЗаглавие: 35 години от първата прожекция на Star Wars   Съб Май 26, 2012 3:55 pm

[You must be registered and logged in to see this image.]

Филмовата сага на Джордж Лукас започва на 25 май 1977 г. с премиерата на "Епизод IV: Нова надежда" (A New Hope), прожектиран у нас като "Междузвездна война". Не питайте някой, който е бил дете в края на 70-те и началото на 80-те, дали е гледал "Междузвездни войни" - по-скоро му задайте въпроса колко пъти.Трудно ми е да посоча друга поредица, която да има толкова дълго и влиятелно присъствие в популярната култура и да не е загубила обаянието си 35 години след началото си.

Емблематичността на филмите е само част от цялостното явление и думата феномен наистина е най-точната. Но на какво се дължи нестихващият интерес и безрезервната любов на феновете на поредицата?

Дали магията е във впечатляващия космически мащаб на пространството, в напрегнатите битки, в разнообразието от раси и същества, във футуристичната атмосфера, в завладяващите персонажи или в нещо друго?

A long time ago in a galaxy far, far away…Всичко започва през далечната 1973, когато Джордж Лукас създава първата версия на сценария, която разказва историята на (някой-си) Торп като джедай-бенду.

След няколко преработки и добавянето на основни герои и елементи, снимките започват. Макар Лукас да не очаква продължения на този етап от работата си, сценарият е толкова обемен, че в последствие историята се простира в още два филма, пуснати на екран с тригодишни интервали помежду си.

Следва неочакван успех, а 16 години по-късно – началото на още една трилогия, разказваща събитията преди тези в оригиналната.

Още първият филм от поредицата получава одобрението на критици и публика, но освен признанието и базата от верни фенове, сагата вдъхновява невъобразимо количество продукти, фенарт, пародии и културни феномени от всякакъв вид.Успехът на Star Wars предполага създаването на комикси, книги, телевизионни сериали и производството на играчки, екшън фигурки, реплики на оръжия, предмети и костюми от филмите, но цялостният мащаб надминава тези граници. Продуктите, вдъхновени от сагата са меко казано разнообразни.

Някои са откровено абсурдни, като например барбекю във формата на Звездата на смъртта, гумено пате с лика на принцеса Лея, раница Чубака, готварска книга (ууки кикута, разбира се), терариум, пресъздаващ блатата на Дегоба, робският костюм на Лея… за домашния ви любимец, C3PO зърнена закуска; други са истински колекционерски предмети като детайлните сглобяеми модели на космически кораби, лимитираното издание бележници Moleskine, внушителните комплекти на Lego.

Трети преплитат външен вид и функционалност по креативни и забавни начини – халат за баня, копиращ наметало на джедай, кошче за боклук във формата на R2-D2 или пръчици за хранене, които всъщност са миниатюрни лазерни мечове.

Но дори да оставим пазарния аспект настрана, влиянието на Star Wars върху популярната култура е невероятно.

Героите и фразите от филмите са толкова дълбоко проникнали в общественото съзнание, че дори хората, които не са гледали нито един от филмите, могат да назоват поне два-три персонажа.Образът на Дарт Вейдър е също толкова лесно разпознаваем, колкото този на Мерилин Монро. Това се дължи на широкото използване на герои, цитати и обекти от филмите в реклами на продукти, несвързани със сагата, карикатури, произведения на изкуството.Сагата продължава да събира нови фенове толкова години след създаването си и безспорно има сигурно място във филмовата класика. Защо този успех продължава и какво пленява нови и нови почитатели?

Отговорът е различен за всеки фен.Една от най-важните е двупластността на всички филми. Рядко явление и в наши дни, тя се изразява в дълбоко и смислено послание, облечено в зрелищен и грабващ сюжет.Никой не се надявал на успех...

- Премиерата на "Нова надежда" трябвало да бъде за Коледа през 1976 г., но заради работата по специалните ефекти датата била преместена на 25 май 1977 г., в същата седмица, когато излизал и "Smokey and the Bandit" (1977

В студията се притеснявали от конкуренцията, но в крайна сметка приходите се оказали двойно по-големи.

- Всъщност "Туентиът сенчъри фокс" изобщо не вярвали в успеха на филма. В студията искали да сменят заглавието, защото публиката на пробните прожекции не го харесала; после решили да го рекламират пред читателите на комикси, защото смятали, че те са основната целева група.

- Собствениците на киносалони също не били особено далновидни - първоначално по-малко от 40 се съгласили да въртят измислената от Лукас история. От "Фокс" заплашили, че ще ги лишат от потенциалния си касов хит "The Other Side of Midnight" (1977), който в крайна сметка събрал едва около 1/10 от приходите на "Star Wars".

- По-малко от месец след премиерата акциите на "Фокс" се покачили двойно и студията била спасена от фалит. Те обаче отстъпили на Лукас без претенции правата върху мърчандайзинга (сувенирите и всякакви други артикули, свързани с филма), защото не виждали възможност за печалби.

- От 40-те зали в премиерния си уикенд през 1977 г. "Star Wars" спечелил $1,554 млн. Обновеното (специално) издание през 1997 г. донесло над $36 млн., а било прожектирано на повече от 2000

Широкият успех на този тип филми се изразява във факта, че дори да не разберете посланието (или въобще да не разберете, че има такова), удоволствието ви няма да е по-малко.
Друга изключително важна причина е липсата на клишета в основните мотиви. Нито мъдреците учители, нито смелите бойци, нито бунтовниците, нито дори Избраният са стереотипни.

Тук дори най-мъдрите и смели мъже грешат и си го признават, героите се съмняват и се страхуват, и най-смелите плачат, а тези, на които са възложени най-големи надежди, не ги оправдават.

Неща, с които се сблъскваме всеки ден, но които киноиндустрията упорито отрича.

Цялата откровеност и оригиналност в комбинация с невероятното място и време на развитие на действието, зрелищността и драматизма, гарантират на сагата сигурно място в съзнанието на феновете и сред най-големите шедьоври на киното.
- Лукас започнал да пише сценария за сагата през 1974 г. и първият герой, който измислил, бил Дарт Вейдър. В едно интервю споделя, че е базирал този образ на един отрицателен герой от тв сериала "Jinzo ningen Kikaida" (1972 г.), който гледал в Япония.

- Първоначално режисьорът искал Вейдър да бъде озвучен от кинолегендата Орсън Уелс ("Гражданинът Кейн"), но преценил, че гласът на режисьора е прекалено познат.

С репликите бил натоварен чернокожият Джеймс Ърл Джоунс, който настоял да не слагат името му в надписите, защото смятал, че участието му е твърде незначително.

Орсън Уелс все пак бил нает, макар и само да прочете текста за първия рекламен клип на филма. Люк Скайуокър трябвало да се нарича Старкилър.

На прослушване за тази роля се явил и актьорът Робърт Еглунд, който по-късно стана главен герой на друга кинопоредица. Той е демоничният Фреди Крюгер в "Кошмари на Елм стрийт".
Ролята на кап. Соло са искали актьори като Кърт Ръсел, Ник Нолти, Кристофър Уокън. Харисън Форд не бил предвиден, макар че вече бил снимал с Лукас "Американски графити" (1973 г.) - режисьорът не искал да работи с актьори от предишните си филми.

Той все пак участвал в кастингите, като подавал реплики на кандидатите - и в крайна сметка Джордж преценил, че е идеален за ролята. Кари Фишър трябвало да отслабне, за да стане принцеса Лея, но в крайна сметка режисьорът не настоял на това.

Актрисата - дъщеря на кинозвездата Деби Рейнолдс ("Аз пея под дъжда"), постоянно се опасявала, че ще я сменят с бъдещата носителка на "Оскар" за "Мълчанието на агнетата" Джоди Фостър, която също се явила на кастинг за ролята.

Освен това била с около 30 см по-ниска от Харисън Форд и в повечето сцени до него се налагало да стои на подиум, за да влиза в кадъра.Преди да облече костюма на Чубака, Питър Мейхю работел като санитар в болница в Йоркшир.

Получил ролята почти веднага - било достатъчно само да се изправи, за да го види Джордж Лукас колко е висок (218 см).

Дали му възможност да избира между Черния лорд и Чубака - и той си харесал добрия.

Първообраз е кучето на режисьора - Индиана, "кръстник" на популярния археолог д-р Индиана Джоунс.

Според Марк Хамил в киностудията били притеснени, че косматото ууки не носи дрехи и се опитали да предложат нов костюм, допълнен с нещо като гащета.

Ревът на Чубака е комбинация от звуците, издавани от бяла мечка, морж, камила и язовец.
Освен като Йода, кукловодът Франк Оз е популярен и с други свои герои, главно от "Мъпет шоу"-то на Джим Хенсън: Мис Пиги, Гонзо, Бисквитеното чудовище.

Той се изявява и като режисьор, а сред последните му филми са "Прецакването" с Робърт де Ниро и "Степфордски съпруги" с Никол Кидман.

Навремето Джордж Лукас бил много впечатлен от неговото превъплъщение в учителя Йода и похарчил хиляди долари, за да лобира пред членовете на американската киноакадемия да номинират Оз за поддържаща роля, но тяхното виждане било, че кукловодът не е актьор.

_________________
[You must be registered and logged in to see this link.]
Върнете се в началото Go down
uragana
Старият Пират
avatar

Пол : Male Брой мнения : 1312
Точки : 3548
Рейтинг : 68
Регистрация : 20.02.2012

ПисанеЗаглавие: Re: 35 години от първата прожекция на Star Wars   Съб Май 26, 2012 6:11 pm

aplauses l023 Кога минаха,бре..сякаш бище вчера...... zdrasti
Върнете се в началото Go down
 
35 години от първата прожекция на Star Wars
Предишната тема Следващата тема Върнете се в началото 
Страница 1 от 1

Permissions in this forum:Не Можете да отговаряте на темите
Форум за срещи от третия вид :: Култура и изкуство :: Кино и театър-
Идете на: